Door en vooral VOOR camperaars
NO-MAD Logo Achterzijde Camper NO-MAD
Home » Camper reisblogs » Algarve / Lulé / Castro Marim 2021-12-1/19
Ravelim met uitzicht op natuurgebied

Algarve / Lulé / Castro Marim 2021-12-1/19

Algarve – Begin van de maand

Vanaf 1 december doen we het rustig aan. Eerst halen we onze dochter en haar vriendin af van vliegveld Faro en zetten ze na een tussenstop met wandeling en lunch in Alvor bij hun AirBnB in Lagos af. Onze camping ligt zowat bij hen in de achtertuin, dus dat is lekker dichtbij.

De volgende dag rijden we met zijn viertjes naar Sagres en bezoeken het fort, waarna we in Vila do Bispo lekker eten. Zij gaan ’s avonds met de bus terug naar Lagos en wij rijden de volgende dag terug naar Galé om daar verder van het prima weer te genieten.

Verandering van planning

We gaan definitief niet via noord Spanje en de Franse kust terugrijden, want er ligt op dat moment sneeuw in Noord Spanje en de Omikron variant van Covid-19 begint ook al aardig wat roet in het eten gooien. Verder komt er tot overmaat van ramp een fors front aan en gaat het weer in Portugal voor zeker 2 weken veranderen.

We blijven dus nog even in de Algarve en besluiten voor de regen uit te rijden en Kerst en nieuwjaar aan de Spaanse oostkust te vieren. Op 19 december vertrekken we uit Galé er rijden richting Castro Verde omdat dat het vlak bij de brug naar Spanje is. De volgende dag willen we in Ayamonte onze gastank weer laten bijvullen, maar die is op Zondag gesloten.

Lulé

Nog steeds in de Algarve stoppen we onderweg in het plaatsje Lulé, dat duidelijk in Kerststemming, gezien de Slee die voor het kasteel vliegt en het Tableau met ijsberen en Eskimo’s op plein D. Afonso III.

Natuurlijk nemen we ook een kijkje bij de beroemde markthal, waar op Zondag helaas niet veel te beleven is. Gelukkig is het plaatsje best schilderachtig.

• Loulé - Kasteel
  • Lulé - Souvenirshop
  • Lulé - Citroenen in de tuin van het politiestation

2021-12-19 Castro Marim

We reden er op de heenweg al langs en we hebben het natuurgebied ook al bezocht, blijft er over om Castro Marim in te gaan en de sites daar te bezoeken. We parkeren bij de kasteelmuur met uitzicht over het eerder bezochte natuurgebied en in de verte zien we Vila Real de Santo António.

• Castro Marim

Tegenover onze middeleeuwse parkeerplaats ligt het Revelim de Santo António. Op dit Ravelijn staat het fraaie Ermida de Santo António en een mooie windmolen. Aan de voet van het Ravelijn ligt de prachtige Jardim Andaluz.

• Santo António vanaf het kasteel
  • Begraafplaats vanaf het kasteel
  • Ravelim met uitzicht op natuurgebied
  • Jardim Andaluz
  • Santuario op het Ravelim
  • Windmolen op het Ravelim

We lopen verder het in kerstsfeer gebrachte Castro Marim in en togen omhoog richting het kasteel.

• Castro Marim - Dorp

Voor de prijs van € 1,10 mogen we naar binnen en hebben we een prachtig uitzicht vanaf de kasteelmuren.

• Uitzicht vanaf het kasteel

Tentoonstellingen

Er blijken ook nog een aantal tentoonstellingen in het kasteel te zijn, waarvan het museum van de inquisitie natuurlijk het meest tot de verbeelding spreekt. De Spaanse inquisitie stond er bekend om ketters en niet-gelovigen met harde hand te straffen. Om het minste of geringste werd je veroordeeld tot radbraken, spietsen, de ijzeren maagd, het hakblok, de judaswieg of de brandstapel. Na dit vrolijk vermaak laten we ons eten lekker smaken en gaan we vroeg naar bed, want morgenvroeg verlaten we de Algarve en gaan we richting Spanje.

• Castro Marim
  • In het kasteel
  • Museum van de Inquisitie

Volgende etappe Sevilla

Heb je iets aan onze informatie gehad?
Dan zouden we het zéér waarderen als je dat wilt vermelden op je site of social media (liefst natuurlijk met een link naar deze pagina:)
Wil je weten wie wij zijn en wat we doen? Lees dan Over ons