We kunnen de Camperbeurs Hardenberg weer bezoeken, omdat we dit jaar later dan anders vertrekken voor onze overwinter reis. We wachten nog op de plaatsing van nieuwe veren en schokbrekers. Hopelijk gaat dit het ongemak voor Margret tijdens het reizen aanmerkelijk verlichten. Die gaten in de weg, verkeersdrempels, rammelstroken, etc. zijn immers geen feest als je fibromyalgie hebt.
Camperbeurs Hardenberg
De Camperbeurs Hardenberg is groot… maar liefst 8 hallen vol campers en camper spullen. Het is wel een dikke twee uur rijden vanuit Leiden. We zijn niet op zoek naar een andere of nieuwe camper, dus we gaan niet uitgebreid alle campers in. Dat kan ook vaak niet omdat veel campers zijn afgesloten en alleen te bekijken zijn onder begeleiding van een verkoper. Hoewel begrijpelijk dat ze beschadiging willen voorkomen, werpt het ook wel een drempel op.
Campers kiek’n
Natuurlijk zijn wij wel benieuwd naar de nieuwste campers van Carthago en gelukkig zijn er verschillende dealers aanwezig op de beurs. Wat opvalt is dat de interieurs lichter van kleur worden, maar ook lichter van constructie. Alles natuurlijk om de camper zo licht mogelijk te houden, maar wij prefereren de zwaardere bouwkwaliteit van onze Chic C-line uit 2012. Natuurlijk hebben we ook wel wat andere merken bekeken, voornamelijk die we nog niet kennen. Helaas waren de nieuwe Chinese campers niet op deze beurs te zien. Daar waren we wel benieuwd naar. Maar ja, Düsseldorf is nog veel verder weg voor ons.
Thema’s
Wat ons wel opviel dat er op de Camperbeurs Hardenberg een aparte hal voor buscampers (‘vans’) gereserveerd was. Ook veel aandacht voor zelfbouw. Met name in dit segment vind je de innovaties richting duurzaam camperen. Met name de Volkswagen ID. Buzz was opvallend veel aanwezig. Ook was er een aparte hal voor één aanbieder: RICO Recreatie. Wij hadden er nog nooit van gehoord, maar zo spelen ze zich in ieder geval leuk in de picture… Jammer wel dat de hal los lag van de andere hallen.. Dat scheelt van in bezoekersaantallen. Ook een (terugkerend) thema: fietsen in alle soorten en maten, compleet met testparkoers. Mooie gelegenheid om eens te kijken naar nieuwe kandidaten voor onze vouwfietsen, of in ieder geval voor Margret die met haar huidige fiets wat moeite heeft. Ze moet telkens afstappen als ze stil staat omdat ze niet goed bij de grond kan. Gelukkig vindt in die markt veel ontwikkeling plaats.
Presentatie
Over opvallend gesproken: er viel qua presentatie ook wel wat te zien op deze beurs.
Wat we missen
Voor ons is zo’n beurs een ideale manier om nieuwe/aanvullende /vervangende spullen voor de camper te zoeken. Vroeger had je op dit soort beurzen grote stands met heel veel spullen. Eigenlijk complete winkels. Dat wordt – vinden we – steeds minder. Het viel ons op dat er veel stands waren met dure producten. Dat is misschien niet gek, gezien het feit dat het stageld op de beurs natuurlijk wel verdiend moet worden. En waar is waar, een LiFePO4 accu, inverter, inbouw navigatiesysteem, etc koop je niet zomaar ongezien.
Maar persoonlijk zouden wij ook graag meer stands zien met innovatieve producten. Niet dat die er *niet* waren en misschien hebben we het mis, maar we hebben het idee dat er veel meer aanbieders zijn die een plaats op de beurs verdienen, maar wellicht niet kunnen betalen of bemensen omdat ze kleine bedrijfjes zijn. Misschien moeten we het zo uitdrukken: we hebben gewoon het idee dat we wat missen. Al je een apart gedeelte hebt met bestemmingen (camperplaatsen en campings in binnen- en buitenland), waarom dan ook niet een apart gedeelte met bij voorbeeld ‘veiligheid’. Dan heb je aanbieders van bv. brandveiligheid, inbraakalarmen, waterzuivering, marterverdrijvers, overzetzonnebrillen, etc. bij elkaar. Misschien vormt dit een aanleiding voor meer (en ook kleinere) kleinere aanbieders om zich daarbij te voegen.
Wat ons opviel
We maakten een uitgebreide ronde langs alle stalletjes. Om ze allemaal te beschrijven gaat ons een beetje te ver, dus beschrijven we alleen de stands die ons het meest opvielen.
Nieuw type blusmiddel
Op de eerste plaats viel ons de stand van Spita Smart Products op. Hoofdattractie (en precies passen in ons eigen thema Camper en Veiligheid) was een nieuw brandblusmiddel. De Fire Fighter maakt gebruik van kaliumpoeder als blusstof. Een filmpje waarbij een brandweerman zes brandende oliebaden blust met één bluskoker riep de nodige vragen op, die we dus maar stelden bij de verkopers:
- V: “We zien geen grote blusspuit, hoe werkt dit?” A: “Het poeder verspreidt zich na activatie van de koker met weinig kracht over het vuur. Het vuur wordt daardoor niet aangewakkerd en het poeder onttrekt de zuurstof aan het vuur.
- V: “Het filmpje laat zien dat het poeder enige tijd blijft stromen”. A: Ja, de gewone koker bevat 300 gram peoeder en blust gedurende ongeveer een minuut. De industriële versie is wat groter en bevat 500 gram, waarmee ongeveer anderhalve minuut geblust kan worden.
- V: Werkt dit alleen bij oliebranden?” A: “Nee, dit poeder werkt bij alle typen branden (brandklassen A t/m F: Vast, Vloeistof, Gas, Elektrisch en Olie/Vet)
- V: “Is het blusmiddel gevaarlijk?” A: “Nee, inademen is niet schadelijk. Het bevat alleen onschadelijk kalium en geen PFAS; Het blusmateriaal is ook niet schadelijk voor het interieur, zoals bij voorbeeld bij poederblussers”.
De bluskoker weegt dus 300 gram en is gemakkelijk op te hangen. Nadeel is de prijs: € 108 per koker (en € 156 voor de industriële versie). Voordeel is dat de bluskoker ondehoudsvrij is. Wel valt het op dat nergens een keurmerk wordt gegeven voor deze blusmiddelen (in tegenstelling voor een aantal andere blusmiddelen die ze aanbieden).
Camperstalling
Een andere opvallende stand was die van Camperbox Nederland. Da’s geen “blije geboortedoos” of zo, maar een van de nieuwe concepten die inspringen op de krapte in de stallingwereld en die als paddenstoelen uit de grond ploppen. In feite gaat het om een opslag faciliteit, die je (ook) kunt gebruiken om de camper te stallen. Gezien het plaatje op de folder lijkt de stalling al te bestaan, maar de zelfde afbeelding staat op de website en daarbij blijkt het duidelijk een computer gegenereerd beeld te zijn. De stalling bestaat dus nog niet en blijkt het eerste project van deze aanbieder te zijn. Hoewel de naam van het bedrijf (en het taalgebruik in de folder (“continue op zoek naar nieuwe locaties”) en op de site (“Op verschillende bedrijventerreinen in Nederland, worden deze prachtige garageparken ontwikkeld”) suggereert dat men in heel Nederland aanbiedt, geeft de website maar ;één locatie: Steenwijk. En die staat er nog niet: “Aan de Eeserhout 10 in Steenwijk gaan we een prachtig garagepark ontwikkelen”. Het concept bestaat uit de verkoop van units. Maar goed, er bestaat waarschijnlijk een markt voor.
Tank-O3
Ook liepen we natuurlijk langs bij de stand van Tank-O3. We kennen eigenaar Geert de Becker al sinds de Camper Expo van 2018. Toen we onze Tank-O3 bij hem kochten. We waren bij voorbaat al laaiend enthousiast omdat dit met kop en schouders boven alle methoden van waterzuivering uitstak. We vertelden over ons blog en konden meteen een korting regelen voor onze lezers. Top dat we dat nog steeds mogen doen! Intussen hebben we onze verswater voorziening uitgebreid met een kalkfilter en een chloorfilter. Maar dat is best prijzig en voor de meeste gebruikers overkill. Onze gesprekken hierover met Geert zette hem aan het denken en hij kwam met een low budget oplossing tegen de kalkaanslag op de ozon generator: een flesje dat je vult met klakvrij (gedemineraliseerd of gedestilleerd) water. Daarin wordt de ozongenerator gehangen en de ozon wordt gegenereerd uit het kalkvrije water. Het Ozon gas komt terecht in de tank via een miniem gaatje in het deksel. De overdruk van het Ozon houdt het kalkhoudende water buiten de deur. Goede vinding Geert!
Verder
Wij hebben er voor gekozen om onze NO-MAD niet in te ruilen voor een andere of een nieuwe camper, maar hem te voorzien van allerlei extra gemakken: een scheidingstoilet (geen problemen meer met chemisch toilet legen), een portable power station (2400 Watt 230Volt) met 400 Watt opvouwbaar zonnepaneel, trekhaak, een autoambulance, een auto pop de autoambulance en – zoals eerder gezegd – nieuwe vering en schokbrekers. Al dit hadden we al aangeschaft vóór de Camprbeurs Hardenberg. De beurs was voor ons dit jaar dus geen bron van inkopen, maar eerder een bron van inspiratie. Ook daar is een beurs goed voor. Er valt immers altijd wat te repareren of te verbeteren aan je camper.
Trouwens, die portable power station is een aanzienlijk goedkopere optie ten opzichte van LiFePO4 accu’s. Het immers een accu en inverter in één. Het is wel meer gesleep, maar een bijkomend voordeel is voor ons dat we de PPS ook in ons recreatiehuisje kunnen inzetten. Misschien een tip voor anderen die de aanschaf van een LiFePO4 accu te duur vinden.
We gaan hiermee op een andere manier reizen: meer op één plaats en rondrijden met de auto. Veel overwinteraars doen dit al. We zijn door al deze aanpassingen een beetje te laat voor onze plannen om naar Griekenland te gaan en daarom reizen we ook dit jaar weer richting Spanje en Portugal en wie weet steken we nog even over naar Marokko. We starten half oktober. Reizen jullie weer met ons mee?
Voor nu reizen wij weer vanuit Camperbeurs Hardenberg terug naar Leiden 🙂