Op het Internet kom je steeds weer de vraag tegen welke camper navigatie het beste is. Na zo’n vraag altijd weer alle merken langskomen en ook opmerkingen als “wij zijn er heel tevreden over”. Uit die antwoorden blijkt altijd dat er nog al wat verschil zit in perceptie bij de gebruikers van wat een camper navigatie is en wat zo’n systeem moet kunnen. Natuurlijk gaat iedereen ervan uit dat het invullen van de afmetingen en het gewicht van je camper ook daadwerkelijk leidt tot een op jouw camper toegespitst routeadvies, maar is dat ook wel zo?
Daarom hebben wij een vergelijking gemaakt van navigatie systemen die dus specifiek voor campers bedoeld zijn, ten minste: dat claimen ze. Daarnaast kunnen navigatiesystemen vaak veel meer dan je de weg wijzen. Ook dat moet je bij de aanschaf in overweging nemen.
“Je kunt je afmetingen ingeven”
Veel gehoorde uitspraken: bij onze ABC kun je de afmetingen ingeven’. Of: ‘we zijn er erg blij met onze DEF‘. Of: ‘we hebben al jaren een GHI en die brengt ons altijd waar we wezen willen’.
Maar geen woord over of ze hun ABC misschien alleen op de Duitse snelweg gebruiken, of juist in het achterland van Roemenië. Dat schrijven ze er nooit bij. En wat voor een camper hebben ze eigenlijk? Een buscamper of een joekel van 8,5 m? Niet onbelangrijk.
Ook zie je vaak ‘we hebben een XYZ-TRUCK navigatie, daar kun je ook de dimensies op ingeven’.
Maar ligt het dan niet èrg voor de hand dat een truck navigatie je juist weg houdt van alle voor trucks gesloten wegen, terwijl je daar vaak met je camper gewoon mag rijden? Stof tot nadenken!
Ons onderzoek
Wij hebben de handschoen opgenomen om nou eens echt op een rijtje te zetten wat een camper navigatie voor camperaars kan betekenen:
- Hoe houden campernavi’s precies rekening met de afmetingen, gewicht en type camper?
- Bestaan er echt camperspecifieke attributen op het beschikbare kaartmateriaal of worden er algoritmes bedacht die ‘iets van camperspecifieke’ aspecten genereren?
- Wordt er onderscheid gemaakt tussen campers t/m 3500 kg en zwaardere campers?
- Houden ze rekening met het aantal assen?
- En met aanhangers?
- Hoe zit het met milieuaspecten?
- En ook niet onbelangrijk: op welk besturingssysteem draait de navi en kun je daar misschien zelf handige apps aan toevoegen?
Naming / Shaming
Het is ons niet te doen om bedrijven aan de schandpaal te nagelen of om het uitroepen van een winnaar. We willen alle relevante informatie overzichtelijk op een rij zetten, zodat jij kunt nagaan wat je nou daadwerkelijk krijgt voor je geld. Die informatie vind je namelijk zelden terug in advertenties en zelfs niet in handleidingen of productbladen. Een definitief naslagwerk over campernavi’s, dus.
Dat dat niet gelukt is zullen jullie direct van ons aannemen. We hebben de apparaten dan ook niet in handen gehad en hebben ze niet naast elkaar aan een test kunnen onderwerpen. (Beste fabrikanten, als u dit leest: onze handen jeuken…). Overigens zijn er wel een aantal van deze tests online te vinden (NKC, Consumentenbond, Promobil), maar vaak betreft het oudere tests en is een aantal van de geteste apparaten al weer uit de handel genomen. Dat lot zal een aantal van de door ons beschreven systemen ook in de loop der tijd ondergaan. Artikels op internet als ‘Beste navigatie systemen 2019 | Onze top 4′ vertrouwen we al helemaal niet. Da’s gewoon verkooppraat die de brochures na-papegaait.
Werkwijze
Om aan de benodigde informatie te komen hebben we informatie op internet gezocht. Dat bleek nog geen eenvoudige opgave. Aanvullend daarop hebben we in een aantal campersites een oproep gedaan om ons jullie handleidingen toe te sturen. We willen allen, die op dat verzoek hebben gereageerd hartelijk danken.
We hebben de inhoud van deze handleidingen met de grootst mogelijke zorg in een Excel-tabel gezet. Monnikenwerk, maar het maakt het vergelijken wel een stuk makkelijker. Ook kunnen we de gegevens makkelijker updaten met nieuwe informatie. Het is een monster van een tabel geworden waarin voor 20 navi’s zo’n 327 gegevens op rij zijn gezet.
De eerste resultaten
Als je alles bij elkaar hebt staan, blijkt dat informatie over het zelfde apparaat uit verschillende bronnen elkaar soms tegenspreekt. Het kan zijn dat bij een aanpassing of update van hard- of software de veranderde specificaties niet in de nieuwere handleidingen wordt opgenomen (met uitzondering van Kenwood, die in de handleiding een link plaatst naar de laatste versie ervan).
Dat vinden we heel onverstandig, want zo komt verschillende informatie over ´het zelfde´ product op straat te liggen. Oude info verdwijnt immers nooit van het internet. Ook kan het zijn dat in verschillende landen verschillende versies onder het zelfde typenummer verspreid worden.
Wederom: als dat niet duidelijk vermeld wordt in de handleidingen, dan kan dit tot misinformatie leiden. Handleidingen worden vaak ook generiek voor verschillende versies of typen gemaakt. Hoe dan ook, allemaal extra argumenten voor de producenten om zo veel mogelijk specifieke gegevens in hun productbladen op te nemen en deze actueel te houden. Misschien het format van onze tabel overnemen?
Bruikbaarheid van de verkregen schriftelijke informatiebronnen.
Bij Snooper vinden we in de ene bron dat updates van kaartmateriaal en andere diensten separaat moeten worden aangekocht (óók bij LifeTimeMaps apparaten), terwijl andere bronnen melden dat deze allemaal gedurende de gehele levensduur gratis zijn. Verwarrend!
Ook verschilt bij diverse producenten de informatie nog wel eens van type tot type. Mogelijk doordat voor elk apparaat apart een wervende tekst wordt gemaakt, waarbij alleen beschreven wordt, wat onderscheidend is voor het betreffende apparaat. Is dit gewoon toeval, slordigheid of bewust? Als lezer weet je dat niet. Als bepaalde punten worden uitgelicht, kun je als lezer niet zien wat er allemaal wordt weggelaten. Nergens kiezen de aanbieders voor een volledig overzicht van ALLE informatie, hoewel de hoeveelheid informatie van producent tot producent verschilt.
Zo is de website van Carguard het meest bruikbaar te noemen. Zij vermelden op hun productbladen expliciet per land of de navigatie daar camperspecifiek is of niet. Bij Garmin is met veel zoekwerk te vinden dat voor sommige landen de camper navigatie alleen in de grote steden werkt, simpelweg omdat het kaartmateriaal van het platteland kennelijk niet die informatiediepte heeft. Ook dit is uiteraard in ons overzicht verwerkt.
Op de website van TomTom is onder maps-services de dekking te vinden van het kaartmateriaal voor campers. Letterlijk staat er: ” Kaart van Europa – CAMPER. Maak gebruik van aangepaste routes voor jouw voertuig”. We nemen maar even aan dat deze kaart gewoon deel uitmaakt van de Go Camper World. Er staat expliciet vermeld voor welke landen het kaartmateriaal geschikt is voor campers, voor sommige landen het percentage geschiktheid, en voor andere landen dat de functionaliteit slechts voor verbindingswegen geldt. Bij geen van de andere aanbieders hebben we dit soort informatie kunnen vinden.
Disclaimers
We hebben stellig de indruk dat het in het algemeen niet in het belang van de fabrikanten is om deze informatie te verspreiden. Er zijn kennelijk genoeg camperaars die hen op hun blauwe ogen geloven en grif een hoop Euri neertellen in het vertrouwen dat zij dankzij de camper navigatie hun eindbestemming ongeschonden zullen halen.
Dat de producenten zelf dat vertrouwen niet hebben, blijkt wel uit de disclaimers die in de handleidingen staan.
Zo meldt TomTom: “De beschikbaarheid van camper- en caravankenmerken verschilt per land en garandeert niet dat in alle routesuggesties rekening wordt gehouden met de kenmerken van jouw camper of caravan. Houd je altijd aan de geplaatste verkeersborden en geldende wetten”.
Verder nog: “Belangrijk: je moet alle verkeersborden in acht nemen, vooral de borden die betrekking hebben op de afmetingen en het gewicht van je voertuig. We kunnen niet garanderen dat je deze onderweg nooit zult tegenkomen en het negeren van dergelijke beperkingen kan gevaarlijk zijn”.
Garmin zegt het zo: “Het opgeven van uw voertuigprofiel is geen garantie dat altijd met alle kenmerken van uw voertuig bij routesuggesties rekening wordt gehouden of dat u in alle gevallen bovenstaande waarschuwingspictogrammen krijgt te zien. Er zijn mogelijk beperkingen in de kaartgegevens waardoor uw toestel niet altijd met deze beperkingen of wegomstandigheden rekening houdt. Houd u altijd aan de verkeersborden en houd rekening met de wegomstandigheden tijdens het rijden”.
Kenwood verwoordt het als volgt: Het invoeren van de kenmerken van uw voertuigprofiel kan niet garanderen dat de kenmerken van uw voertuig in alle routevoorstellen worden verwerkt of dat u in alle gevallen de waarschuwingspictogrammen zult ontvangen. Beperkingen kunnen in de kaartgegevens voorkomen, zodat uw apparaat niet in alle gevallen rekening kan houden met deze beperkingen of wegomstandigheden. Stem altijd af op alle geplaatste verkeersborden en wegomstandigheden bij het nemen van beslissingen over rijden.
Eigen schuld – dikke …..
Als je dus door een te lage tunnel of een te smalle straat rijdt is dat nooit de schuld van de naviatie apparatuur. Je moet altijd zelf blijven uitkijken en beslissingen maken. En dat is uiteraard waar, maar je hebt al dat geld toch uitgegeven om die lage brug, steile helling of nauwe straat überhaupt niet tegen te kunnen komen?
Het is ons niet bekend of de disclaimers ook in de advertenties en op de verpakkingen vermeld staan. Je zou het in ieder geval moeten weten vóór je het product koopt.
Dan maar naar de bron
Omdat dus veel informatie niet in deze handleidingen te vinden is, en ook niet online, hebben we besloten diverse producenten van navigatie apparatuur aan te schrijven. Dat bleek geen makkelijke taak. In het algemeen zijn deze bedrijven slechts via de klantenservice bereikbaar. Een email adres van een PR afdeling is vrijwel niet te vinden via internet. Brieven hebben we niet geschreven. Een ICT bedrijf hoort gewoon via internet bereikbaar te zijn.
We stuurden hen een lijst (zie het kader aan het eind van dit artikel) met gedetailleerde vragen over hoe hun producten nou specifiek werken voor campers. Attributen van het gebruikte kaartmateriaal, de werking van hun algoritmes (met andere woorden hoe wordt op basis van de beschikbare kaartgegevens en ingevulde campergegevens nou precies die route berekend. En hoe de alternatieve routes.
Als alternatief vroegen we om uitgebreide technische specificaties, waar we deze gegevens dan zelf wel uit zouden destilleren. Makkelijker kunnen we het niet maken, toch?
Uiteindelijk hebben we aangeschreven (alfabetisch): Carguard (Intelliroute), Gadgets4U, Garmin, Kenwood, Mio, Snooper (Ventura), Tom-Tom en Zenec.
Reacties van producenten
Hiervan reageerden Carguard, Garmin, Mio en Zenec in het geheel niet. Tom-Tom schreef ons: ´We are always looking for new ways in which to showcase our range of products in action, but unfortunately in this case we cannot see a fit for this request you have pitched us’. En bedankt!
Peter Decerf, Product Promotor Car Audio van JVCKenwood Belgium stuurde brochures (niet de gevraagde technische documentatie) van de twee truck/camper modellen in hun assortiment. Hij verwijst voor technische vragen naar Garmin, die het navigatie-gedeelte voor Kenwood verzorgt. Garmin reageert echter niet op onze emails. We vinden het overigens wel schokkend dat een producent geen inhoudelijke kennis van zijn eigen producten heeft. We hebben dus wel de handleiding met functionaliteit ontvangen, maar weten nog steeds niet hoe die functies tot stand komen.
Ook Gadgets4U was bereid een aantal aanvullende gegevens ter beschikking te stellen, die niet op hun website vermeld staan.
Uitgebreid antwoord op onze vragenlijst kregen we (na wat moeizame omzwervingen per email) van Phil Jones, Sales & Marketing Director van Snooper. Het moet gezegd: hij nam ruimschoots de moeite om onze vragen te beantwoorden en ook vervolgvragen waren welkom. Sommige details werden zeker verduidelijkt. Andere antwoorden als ‘we krijgen veel feedback van onze klanten’ of ‘We denken beter algoritmes te hebben dan andere producenten’ zijn wat ons betreft wervende tekst zonder onderbouwing en geen antwoord op onze vragen (zie voor vragen en antwoorden het kader onderaan dit artikel).
En onderbouwing, daar ging het ons nu juist om. Ook Phil verwees voor vragen over het kaartmateriaal door, in dit geval naar HERE Global. Hij kon ons geen naam van een contactpersoon geven, maar wel een link naar de website van HERE. Ook daar is echter weer geen email adres van een PR afdeling te vinden. Slechts een algemeen e-mail formulier. Het invullen hiervan leidde niet eens tot een ontvangstbevestiging, laat staan tot een antwoord.
Weinig animo
Er was, kortom, weinig animo om onze vragen te beantwoorden. En waarom zouden deze grote bedrijven ook moeite doen om dit soort diepgaande vragen van een onbeduidend blog te beantwoorden?
Nou, bij voorbeeld omdat aan de informatie die wij proberen bijeen te brengen wel degelijk behoefte is bij veel camperaars. En dat het logisch is als je een specifiek op campers gericht product op de markt brengt, je niet alleen claimt dat het product dat doet, maar ook uitlegt hoe. Ook even niet vergeten dat er jaarlijks nog weer veel nieuwe camperaars bijkomen, die als nieuwkomers deze informatie heel graag tot zich zullen nemen.
Maar goed, als resultaat van onze inspanningen kunnen we dus niet claimen dat onze database compleet is en al helemaal niet dat de informatie juist en actueel is. Gaan we dan de handdoek in de ring gooien en dan maar geen artikel schrijven? Nee, natuurlijk niet.
We hebben zo goed als mogelijk de gegevens op een vergelijkbare manier in de tabellen opgenomen. Zoals jullie van ons gewend zijn plaatsen we de Excel tabel met alle ingevulde waarden online, zodat iedereen van deze gegevens kennis kan nemen en deze kan vergelijken. Zoals eerder gezegd vind je in deze tabel niet alleen alle navigatie functies, maar ook heel veel andere functies die door deze navi’s worden aangeboden, als achteruitkijk camera, handsfree telefoneren, televisie kijken of mediacenter.
Deze tabel is geactualiseerd met de nieuwe Garmin 1090
Niet-ingevulde gegevens betekenen niet dat deze informatie niet bestaat, maar dat wij deze niet hebben kunnen vinden in beschikbare documentatie.
Als je geen Excel hebt, kun je de geactualiseerde tabel ook vinden op deze pagina: https://www.no-mad.nl/tabel-vergelijking-campernavigatie-update/. Die is echter niet erg overzichtelijk vanwege de grote hoeveelheid informatie.
Help ons!
Heb jij aanvullingen of wijzigingen op deze tabel, schroom dan niet om deze aan ons door te geven op ‘campernavi AT no-mad PUNT nl‘. Graag zelfs! We updaten de tabel regelmatig en zetten er de datum van de wijzigingen bij. Reacties van producenten en verkopers zijn natuurlijk ook zeer welkom.
Zoals gezegd, we hebben de navigatie-apparatuur niet zelf in handen gehad. en kunnen dus niet uit eigen ervaring schrijven over de gebruiksvriendelijkheid en over de praktische waarde in het dagelijks gebruik. Om die gegevens in context te kunnen plaatsen willen we graag jullie ervaringen uitgebreid horen. We hebben al een aantal bijdragen gekregen van gebruikers die er op wezen dat hun navi incorrecte informatie gaf en ze bij voorbeeld door een te lage tunnel wilde sturen. Wij willen een poging wagen om dit soort ervaringen op een goede manier te verwerken in een vervolgartikel.
Schrijf ons op ‘campernavi AT no-mad PUNT nl‘ met jullie specifieke ervaringen. Noem wat er fout ging, waar dat was, gebeurt dat vaker in bepaalde landen of in bepaalde steden.
Zeg ons welk apparaat je precies hebt (typenummer), wat voor een type camper, en schrijf er bij hoe je de navi gebruikt, bij voorbeeld op landweggetjes, welke landen, etc. Immers: op auto(snel)wegen is de camperspecifieke ondersteuning minder van betekenis (behalve natuurlijk POIs langs de route).
Het gaat natuurlijk om die nauwe steegjes, enge bruggen, lage tunnels, etc. Juist daar koop je een camper navigatie voor. De navi hoort je daar niet naartoe te leiden en ook niet naar een parkeerplaats in een milieuzone in Pisa zoals de navi in onze huurcamper deed.
Vermeld ook je ervaringen met de bijgeleverde Camper-POIs en de mogelijkheden om deze aan te vullen. Ook dat hoort onlosmakelijk bij een campernavi. Het wordt hoog tijd dat we de waarde van die gebruiksfuncties eens en voor altijd helder op een rij krijgen. Wij verwerken je reacties uiteraard anoniem en zullen -als we genoeg reacties binnen krijgen- hier een apart blog van maken.
Voorbeelden van oordelen die we al binnen kregen: Garmin (niet typespecifiek): Lage viaducten: redelijk; Wegen met gewichtsbeperking: slecht; Smalle wegen: zwak; en in het algemeen: Navigeren op grond van camperprofiel: Onbetrouwbaar. Mio: Valt zwaar tegen; camper navigatie onvoldoende; Smalle wegen nauwelijks vermeden; Traag. TomTom Go Camper: Hoogtelimiet brug en tunnel: zwak; Oppassen bij smalle en steile wegen. Sygic Truck: Kaart slecht leesbaar, teveel POIs, Verouderde kaarten. Snooper Ventura S2700: Vermijden lage viaducten en smalle wegen: slecht; Navigatie kwaliteit: slecht; Leesbaarheid scherm: matig. Intelliroute: Te kleine letters (moeilijk leesbaar); Apparaat laat zich niet uitzetten dus accu snel leeg. Afslagen (te) laat aangegeven.
Bij deze oordelen vermelden wij wel, dat dit ‘losse flodders’ waren, zonder vermelding van hoe men gebruik maakt van het apparaat, in welke landen ze deze gebruiken, hoe vaak men updates uitvoert, etcetera. We weten zelfs niet hoe goed de mensen de weg weten bij het instellen van de apparatuur. Kortom, we krijgen graag dit soort observaties van jullie, maar geef er voldoende achtergrondinformatie bij.
Conclusies?
Lees vooral zelf de Excel tabel door en trek je eigen conclusies, maar enkele harde conclusies kunnen we wel trekken uit ons onderzoek:
- De bereidheid van producenten tot meewerken aan het op tafel krijgen van informatie over de camperspecifieke ondersteuning van camper navigatie is vrijwel nihil.
- In alle gevallen geeft de bijgeleverde handleiding onvoldoende informatie om een aankoop op te baseren, laat staan dat dit mogelijk zou zijn aan de hand van informatie in advertenties.
- • een enkele producent heeft voldoende informatie gegeven over de camperspecifieke attributen van het kaartmateriaal dat ze gebruiken. Deze informatie lijkt veelal niet aanwezig te zijn bij de producent van het apparaat (kwalijke zaak).
- Geen enkele producent heeft voldoende informatie gegeven over de wijze waarop hun algoritmes een veilige en onbelemmerde route op maat kan aanbieden voor specifieke campertypes.
- De toegevoegde waarde van een specifieke camper navigatie is vooralsnog niet bewezen. Claims alleen zijn niet voldoende; Graag bewijs. Let op! We zeggen dus niet dat de apparaten niet deugen!
Is er een ‘absolute winnaar’ aan te wijzen? Nee, want dit artikel gaat over de camperspecifieke aspecten van de campernavi’s. Daar hebben we dus weinig informatie over losgekregen.
Alleen Carguard vermeldt op de website welke landen op hun Intelliroute navigatie worden gedekt door het kaartmateriaal dat door HERE wordt aangeleverd en voor welk van deze landen ook daadwerkelijk camperspecifieke navigatie wordt geboden. Dat zouden er meer moeten doen! Maar kunnen we er van uitgaan dat dit voor alle op HERE gebaseerde geldt? TomTom biedt dit soor informatie ook, maar je moet er wel even voor zoeken. Verder claimt Carguard dat hun navi’s camperspecifiek een overschrijding van de maximum snelheid aangeven.
Tom tom suggereert dit ook (“Inclusief lokale snelheidslimieten”), maar stelt niet expliciet dat dit de snelheidslimieten voor campers zijn. Elders vinden we dit niet zo direct gesteld (daar moet je bij voorbeeld zelf je max. snelheid ingeven). Laten we Carguard Intelliroute en -vooruit- TomTom Go Camper World voorlopig maar uitroepen tot de ‘relatieve winnaar’.
We benadrukken nogmaals dat dit artikel nooit bedoeld was als een wedstrijd om een winnaar uit te roepen. Dat zouden we sowieso al moeilijk vinden, gezien de verschillen in prijsstelling (variërend van € 65,- tot € 1100,-). Wel was het de bedoeling om objectieve, vergelijkbare informatie op een rij te zetten, zodat camperaars zich goed geïnformeerd een oordeel kunnen vormen en met het nodige vertrouwen kunnen kiezen uit de beschikbare apparaten. We zijn er in ieder geval in geslaagd hier een aanzet voor te geven. Kom maar door met jullie opmerkingen, aanvullingen en ervaringen!
Onderzochte apparaten
- Carguard Intelliroute CA6000 DVR (niet meer leverbaar)
- Carguard Intelliroute CA7000 (niet meer leverbaar)
- Carguard Intelliroute CA8020 DVR
- Carguard Intelliroute CA8050 DVR
- Gadgets4u Mediatek 5″ (niet meer leverbaar)
- Gadgets4u Mediatek 7″
- Gadgets4u Mediatek 9″
- Garmin Camper 660 LMT-D
- Garmin Camper 770 LMT-D
- Kenwood DNX450TR
- Kenwood DNX451RVS
- Mio Spirit Truck 8670LM Europa
- Snooper Ventura Pro S2700
- Snooper Ventura Pro SC5900 DVR
- Snooper Ventura Pro S6810 (niet meer leverbaar)
- Snooper Ventura Pro S8110 (niet meer leverbaar)
- Snooper Ventura Pro S6900
- Snooper Ventura Pro AVN S9020
- TomTom Go Camper World
- Zenec Z-E3756
Mailwisseling met Phil Jones, Sales & Marketing Director van Snooper. We zijn Phil erkentelijk voor zijn uitgebreide antwoorden en willen het feit dat alleen hij de moeite nam om onze vragen te beantwoorden eer aan doen door zijn antwoorden ook volledig weer te geven. Nogmaals zeer bedankt, Phil. NO-MAD: Wat is jullie definitie van de verschillende ondersteunde voertuigcategorieën. Houd(en) jullie product(en) rekening met de Europese voertuigcategorie voor campers (bijv. M1 en N1) en type (bijv. SA) en met de bijbehorende verkeersregels in de verschillende landen? Zo niet, hoe wordt het concept van camper dan geoperationaliseerd? PJ: Wij produceren afzonderlijke, specifieke producten voor zowel commerciële voertuigen als voor eigenaren van campers / caravans. Het routeringsalgoritme verschilt tussen klassen, waarbij rekening wordt gehouden met het feit dat zelfs grotere privévoertuigen vaak plaatsen kunnen bereiken die niet voor commerciële voertuigen van hetzelfde gewicht kunnen worden gebruikt. Andere factoren, zoals snelheidsbeperkingen en zelfs belastingtypen, zijn ook afgestemd op het voertuigtype / de attributen tijdens het navigeren. NO-MAD: Maken jullie onderscheid tussen campers met een maximaal toelaatbare massa van minder dan 3,5 ton, tussen 3,5 en 7 ton en groter dan 7 ton? PJ: Onze producten laten de gebruiker toe om het gewicht van zijn eigen voertuig in te voeren, wat zorgt voor ongelofelijk op maat gemaakte routing. Daarnaast maken we onderscheid tussen voertuigen tot 3,5 en meer dan 3,5 ton voor campers en 3,7t tot 7,5t, 7,5t tot 12t en meer dan 12t voor commerciële voertuigen, waarbij de weergegeven maximale snelheidslimiet overeenkomstig wordt aangepast. NO-MAD: Camper navigatie is afhankelijk van de mogelijkheden van de software en van de kenmerken van het gebruikte kaartmateriaal. Op welke manier worden zaken zoals voertuigafmetingen, huidig gewicht, maximaal toelaatbare massa, asgewicht, aantal assen, aanhangwagen enz. verdisconteerd in de routeberekening. Gebaseerd op kenmerken voor specifieke weg (segmenten) of, bijvoorbeeld, meer in het algemeen op basis van wegtype of categorie. PJ: Ons routeringsalgoritme is uniek. Het houdt niet alleen rekening met de individuele voertuigattributen (gewicht, lengte, lengte enz.), waarbij fysieke beperkingen worden vermeden, maar het is ook ontworpen om hogere functieklassen van wegen te bevoordelen, tenzij deze zich in de buurt van het startpunt en / of de bestemming bevinden. Zo worden bij voorkeur autosnelwegen, tweebaanswegen en A-wegen gebruikt en worden niet-geclassificeerde afsnijdingen vermeden,hetgeen zorgt voor een minder stressvolle reis en mogelijke schade aan het voertuig voorkomt. (Noot van de redactie: Hier staat dus eigenlijk dat altijd binnenwegen worden vermeden). NO-MAD: Op welke manier zijn de resulterende routes afgestemd op de bovengenoemde problemen? Niet alleen technisch, maar ook met welke betrouwbaarheid? PJ: We halen onze kaartgegevens op bij Here Maps. Ze worden erkend als premium kaartleveranciers in heel Europa en worden door de meeste voertuigfabrikanten gebruikt voor OEM navigatieproducten. Bovendien hebben we ons routeringsalgoritme ontwikkeld met behulp van vele honderdduizenden testkilometers en met meer dan 10 jaar ontwikkeling en feedback van consumenten. We ontvangen regelmatig positieve opmerkingen van gebruikers over de kwaliteit van onze routering en hoe deze zich gunstig verhoudt ten opzichte van concurrenten. NO-MAD: Heeft u een overzicht van hoeveel landen / kaarten per pakket worden geleverd (zowel standaard als optionele aankoop)? Zijn deze pakketten identiek voor alle camper navigatieapparaten die in de EU worden verkocht? PJ: Al onze navigatieproducten hebben een 'Uitgebreide Europese' dekking en delen dezelfde basiskaart gegevens. Naarmate de gegevens verbeteren, neemt ook onze dekking toe, dus nu kunnen we u snel en economisch van Manchester naar Moskou en zelfs Leiden naar Lublin navigeren. (Noot van de redactie: hier wordt geen antwoord op de vraag gegeven). NO-MAD: Heeft u een overzicht van de nauwkeurigheid van de berekening voor elk land (standaardkaarten en optionele kaarten)? (Met andere woorden: voor welke landen is de navigatie echt betrouwbaar voor campers op basis van de bovengenoemde zaken). PJ: Zoals hierboven vermeld, worden onze basisgegevens geleverd door Here Maps en is de dekking alomvattend. Ik heb ze benaderd voor details over de nieuwste berichtgeving, maar ik heb de informatie nog niet ontvangen. Gewoonlijk worden wegen opgesplitst in functieklassen. Functie Klasse 1 zijnde snelwegen, naar FC5 - secundaire wegen. Ik kan me voorstellen dat Here u ook de gegevens kan leveren. NO-MAD: Hebben jullie een ontwikkelings'roadmap' voor je navigatieapparatuur. Met andere woorden, kunt u aangeven wanneer de economische levensduur van de huidige typenummers eindigt en wanneer nieuwe typenummers verschijnen (alleen voor op campers georiënteerde navigatieapparatuur). PJ: We proberen onze hardware niet te vaak te veranderen. We begrijpen hoe teleurstellend het kan zijn om op een dag een stukje nieuwe technologie te kopen om te ontdekken dat het kort daarna is vervangen. Meestal proberen we om ten minste om de twee jaar een nieuw apparaat te lanceren. Aangezien we momenteel vier units in ons assortiment camper / caravan navigatie hebben, kan worden gesteld dat de cyclus acht jaar geldig is, maar in werkelijkheid is deze korter dan dat. We bieden gratis levenslange software-updates op onze apparaten. Dit betekent dat wanneer we een nieuwe functie ontwikkelen of meer gegevens toevoegen, bestaande gebruikers voordeel kunnen hebben en geen nieuwe hardware hoeven aan te schaffen. We voeren een beleid van continue productontwikkeling en we hebben plannen voor nieuwe producten in 2019 en daarna. Samenvattend, Snooper zijn de pioniers van caravan- en motorhome navigatie, nu het betreden van ons tiende jaar van het produceren van speciale eenheden. Onze producten zijn vanaf het begin ontworpen voor gebruik in deze sector; het zijn geen auto afgeleide eenheden met een lijst met campings toegevoegd. Ik geloof dat we de meest uitgebreide lijst met specifieke campers, inclusief ACSI, Bord Atlas, Camperstop en Campercontact, vooraf geladen op onze units, aanbieden met meer dan 28.000 campings in 31 landen om te downloaden. We werken nauw samen met belangrijke lidmaatschapsgroepen en luisteren naar onze klanten om ons te helpen apparaten te produceren die hun leven en reizen aangenamer maken. Specifieke navigatie voor caravans en campers maakt deel uit van onze kernactiviteit, geen periferie of vinkvakje op een spreadsheet met productreeksen. Navigatie - het is wat we doen. Dat is waarom we er goed in zijn. Ik hoop dat al het bovenstaande helpt. Zoals gezegd, laat het me weten als ik u verder kan helpen.
Heb je iets aan onze informatie gehad?
Dan zouden we het zéér waarderen als je dat wilt vermelden op je site of social media (liefst natuurlijk met een link naar deze pagina:)
Wil je weten wie wij zijn en wat we doen? Lees dan Over ons. We waarderen het enorm als je je abonneert. Kost niets, je krijgt bericht van nieuwe posts en je dingt automatisch mee als we winacties kunnen organiseren.