Overwinteren start voor ons laat dit jaar. We dachten naar Griekenland te gaan en hebben een reeks aanpassingen aan NO-MAD laten doen. De belangrijkste (met het oog op de -naar we begrijpen- problemen met het chemisch toilet te kunnen legen) is de installatie van een scheidingstoilet. Maar we willen ook graag de auto meenemen. De elektrische fietsen zijn fijn om mee te hebben, maar als het te heuvelachtig wordt of als we een stad willen bezichtigen, is een auto toch wel een must met het oog op de beperkingen die fibromyalgie met zich meebrengt. Dat betekent automatisch het behalen van een E-rijbewijs, het regelen van een autoambulance, het laten installeren van een trekhaak, NO-MAD laten chiptunen om meer trekkracht te krijgen. Ook de schokbrekers en de vering hebben we laten aanpassen. Helaas is er geen garage waarbij je dat allemaal tegelijk kan laten doen, dus worden het aparte afspraken en door heel Nederland heen en weer crossen. Griekenland moet wachten tot de volgende keer, we willen niet pas half oktober die kant uit. Dus we overwinteren weer in Spanje en Portugal (en wie weet ook Marokko).
Hasselt (2024-10-15)
Nou, het overwinteren begint al meteen slecht. Moe van het (door omstandigheden) in rap tempo inladen van NO-MAD èn de eerste etappe naar Hasselt voor familiebezoek, komen we terug in de camper en het licht doet het niet. De accu spanning is te laag en dat na het lange stuk rijden. De conclusie is dan ook al gauw getrokken: accu’s overleden – morgen nieuwe accu’s halen. Het moest een keer gebeuren. Ze waren immers al zo’n 9 jaar oud.
We liggen nèt onder de dekens, als we een nare lucht roken. Als een speer in de onderbroek de camper uit en het acculuik open. Dat staat vol rook, een van de polen van de accu is gesmolten, inclusief de bedrading! Snel alle bedrading lostrekken, natuurlijk, maar je staat wel te shaken! Margret heeft -doortastend als ze is – intussen de smartphones en de waardevolle spullen mee de camper uit genomen.
We bellen de alarmcentrale, maar die doen niets als het de camper opbouw betreft. Maar de telefoniste weet wel een ‘mannetje’ (ze moet er zelf om lachen) die ons wat tips kan geven. Nog geen tien minuten later belt ‘het mannetje’ en hij raad ons aan het elektroblok uit te schakelen en zo mogelijk de accu’s te verwijderen.
Nou, dat hebben we geweten… Probeer maar eens twee accu’s uit een diep liggende bak te trekken. Geen beweging in te krijgen! We proberen het zelfs met de draaistang van de stabilisatiepoten als hefboom onder de handvatten van de accu’s, maar het is niet te doen. We zetten dus maar alle ramen open (het regent gelukkig niet) om de stank er uit te krijgen. Gelukkig hebben we een goede deur tussen woon- en slaapgedeelte en we hebben uiteindelijk toch nog een rustige – zij het korte – nacht.
En dan begint het circus: waar vind je een bedrijf dat op korte termijn de accu’s kan vervangen, een spoedreparatie aan de bedrading kan uitvoeren en de elektrische voorziening kan testen? Want de oorzaak hoeft natuurlijk niet de accu zelf te zijn.
Hulshout (2014-10-16)
Na onze eigen dealer gebeld te hebben (“Sorry, we zitten tot eind november vol”), bellen we Dicar in Geel (B). Zelfde liedje, maar ze verwijzen ons wel naar twee oud-werknemers die voor zichzelf zijn begonnen.
We hebben smerige mazzel: de eerste die we bellen blijkt dezelfde dag nog plek te hebben om 16:00u in Hulshout, een uurtje (terug) rijden van Hasselt. Als de mannen direct aan de slag gaan, besluiten we in Herenthout wat te gaan drinken. Ze bellen ons als ze meer weten. We gaan ervan uit dat de werkzaamheden op zijn vroegst de volgende ochtend klaar zijn en kunnen bij hen op het terrein overnachten. Maar wat schetst onze verbazing, we krijgen al om 18:30 een belletje, dat NO-MAD gefikst en wel op ons staat te wachten. Het blijken uiteindelijk toch de accu’s zelf te zijn. Nieuwe accu’s zijn geplaatst, bedrading is gerepareerd en alle verbruikers zijn doorgemeten. Ook de zonnepanelen blijken nog in prima staat. Dank aan CC Camper Caravan in Herenthout voor deze prima service! En fijn dat we alsnog op het terrein kunnen overnachten. We hebben het wel een beetje gehad.
Oh, en mocht je daar dan toch in de buurt zijn: een paar deuren verderop is een camper wasplaats, die in ons overzicht van camper wasplaatsen in België vermeld staat. En we hebben onszelf een hele fijne schnitzel cadeau gedaan in het truckerscafé op de hoek. Ook al een aanrader!
De volgende dagen 2024-10-17/10
We leggen de dagen daarna nog twee familiebezoeken af en lassen een rustdag in. Dit was allemaal een beetje veel. We willen uitgerust de camper in stappen en zorgeloos de zon tegemoet rijden.
Zondag 20 oktober is het dan eindelijk zo ver: we zakken af naar het zuiden. We rijden langs Leuven, Waver, Gembloux en Philippeville richting Frankrijk. We krijgen dorst van al die mooie namen langs de weg, zoals Maredsous en Chimay, om uiteindelijk in de Champagne uit te komen. Morgen gaan we Reims onveilig maken…..
Heb je iets aan onze informatie gehad?
Dan zouden we het zéér waarderen als je dat wilt vermelden op je site of social media (liefst natuurlijk met een link naar deze pagina:)
Wil je weten wie wij zijn en wat we doen? Lees dan Over ons. We waarderen het enorm als je je abonneert. Kost niets, je krijgt bericht van nieuwe posts en je dingt automatisch mee als we winacties kunnen organiseren.