Op zoek naar antwoorden
We rijden richting de kust naar Viana do Castelo en doen eerst de dagelijkse boodschappen, naast het zoeken naar een thermoskan, want er zijn er al twee lek gegaan deze trip. Noch de Intermarché, noch de naastgelegen Bricomarché hebben een ‘garafa termo’ van anderhalve of twee liter.
Gas
Natuurlijk vragen we ook naar een oplossing voor ons gasprobleem. We hebben nodig:
- een Portugese propaanfles,
- een aansluiting voor de fles en
- een adapter naar onze wartelmaat
Het tankstation van de Intermarché verkoopt echter alleen gasflessen met een slangtule aansluiting. Daar hebben we niks aan.
Probeer het eens bij Casa Seixas in Viana do Castelo, raadt men bij de Bricomarché. Daar aangekomen blijkt dat bedrijf inmiddels permanent gesloten te zijn. Gelukkig staat aan de overzijde van de weg een bord met het opschrift Tourismo, wijzend naar het Forte de Santiago da Barra. Misschien dat zij ons verder kunnen helpen?
Eerst lopen we binnen bij wat een school voor Hotel en Toerisme blijkt te zijn. De baliedame wijst naar verderop in het kasteel. Daar zit “Tourismo do Porto e Norte de Portugal”. Dat blijkt echter geen ‘VVV’ te zijn, maar een promotiebureau voor heel Noord Portugal. De mevrouw die door hun receptie uit haar kantoor wordt gebeld is kennelijk blij dat ze eens wat ‘echt werk’ kan doen. Alle kasten worden open getrokken en we komen met zo ongeveer alle gidsen en folders voor Noord Portugal naar buiten. Op zich niet verkeerd, maar: mevrouw weet óók te melden dat er een gasbedrijfje daar letterlijk ‘om de hoek’ zit.
Propaan
Bij ‘Nautigas’ in Viana do Castelo is er zegge en schrijve één medewerker die wat Engels spreekt. Wij leggen uit, dat we niks aan kunnen met onze gasfles en dat we graag een Portugese fles willen kopen èn een manier om deze op onze installatie aan te sluiten. De conversatie gaat ongeveer zo:
- “Nee geen losse slang. Op onze slang zit een wartel vast, dus we hebben een adapter nodig die op onze wartel past èn op de schroefdraad van de fles.“
- “Welke fles heb je?
- “Eh nog geen een”.
- “Welke wil je”?
- “Hoe bedoel je? “
Blijkt dat in Portugal ieder merk gas zijn eigen fles met eigen adapter heeft. Kopen we hier merk ‘X’, dan zitten we straks bij de dealer van merk ‘Y’ weer met het zelfde probleem. Zucht! En dat binnen de EU, waar ze zelfs de kromte van komkommers kunnen reguleren, en de IT wereld op de knieën hebben gekregen met een universele USB-C aansluiting voor data en opladen. Maar iets simpels als een universele gasaansluiting?
Dan komt de baas er bij. Hij spreekt geen Engels, maar wel plenty Portugees. Na vertaling door zijn collega blijkt hij te vragen:
- “Wat voor een fles heb je”?
- “Een Duitse”.
- “Maar waarom vullen we die dan niet gewoon”?
De schellen vallen ons van de ogen. Wat volgens iedere website en elk lijstje NIET kan, blijkt dus tòch te kunnen: Duitse propaanflessen vullen in Portugal. We moeten er twee dagen op wachten en betalen er waarschijnlijk wat te veel voor, maar goed, we zijn er blij mee.
Een nieuwe database
Later blijkt een bedrijf in Alcobaça ook Duitse flessen te vullen. We hebben al veel forums en websites afgestruind om adressen te vinden, maar er blijkt veel verouderde en incorrecte info op het web te circuleren. Reden genoeg voor ons om een nieuwe database hiervoor te openen,. Daar staan we immers om bekend: nuttige informatie voor camperaars bijeen brengen en deze actueel houden. Wij hebben zelf bij deze twee adressen getankt. Vorig jaar hebben we nèt over de grens van Zuid Portugal in Ayamonte (Spanje) getankt.
Oproep
Anders dan bij onze andere databases met Nederlandse en Belgische camper diensten, kunnen we de eigenaars hier niet vragen on de gegevens actueel te houden. We hopen daarom op jullie medewerking.
Hebben jullie het afgelopen jaar zelf soortgelijke ervaringen gehad, laat ons dan weten waar (en vooral ook wanneer) je je Duitse propaanfles hebt kunnen laten vullen in Portugal (of nèt over de grens met Spanje)! Liefst met naam van het bedrijf, adres en – als je dat hebt – de pluscode van Google Maps. Let wel: we zoeken geen ‘van horen zeggen’ info. Je moet zeker weten dat ze daar ‘Duitse’ propaanflessen vullen.
Even ter info: we hebben een tijdje geleden voor verschillende Balkanlanden in de lokale taal op het web gezocht naar “propaanfles” en “vullen”. De resultaten hebben we ook in databases opgenomen. Reis je richting Griekenland, dan kun je er misschien je voordeel mee doen. Ook hier geldt: heb je correcties of aanvullingen, laat ze ons weten. De meest nuttige plaatsaanduiding van zo’n locatie is de zogenaamde ‘pluscode’, die in Google Maps wordt gebruikt, maar geef sowieso zoveel mogelijk locatie informatie, eventueel coördinaten mee. Dit soort tankstations zitten vaak ergens aan naamloze buitenwegen. Vandaar.
Propaan of LPG?
Dit soort tankstations zeggen vaak dat ze je propaanfles met propaan vullen, maar het kan net zo goed LPG zijn. Da’s in feite niet zo erg: LPG is een mix van Propaan en Butaan en je installatie zal het er wel op doen. Echter: propaan wordt met de weegschaal (in kilo’s) afgewogen, omdat propaanflessen geen 80% vulstop hebben. LPG flessen hebben dat wel en worden per liter afgerekend. De gasboer weet hoeveel kilo gas er maximaal in de fles mag en rekent dat om naar liters Dat werkt dus alleen als de gasfles LEEG is. Zit er nog gas in, dan loop je de kans op een met teveel kilo’s gevulde gasfles, met alle gevaren van dien.
Als je fles nog niet leeg is, maar je zo nodig gas bij wil tanken, schat (of weeg) dan zelf hoeveel Propaan er nog in de fles zit en trek die hoeveelheid van het maximum aantal kilo’s af. Neem voor de zekerheid nog een kilo minder, dan zit je altijd goed. LET OP: deze tip is GEEN aanbeveling. Wij nemen geen verantwoordelijkheid. Weet zelf waar je mee bezig bent.
Weet je dat niet, overweeg dan om op lange internationale reizen één van je twee gasflessen te vervangen door een LPG fles. Maak daarvoor een buitenvulaansluiting. Je kunt dan LPG aan de pomp tanken. De andere fles kan dan een Duitse, Franse, Spaanse of andere Propaanfles zijn. Zo heb je maximale flexibiliteit, met name als er weinig LPG stations in dat land zijn, of er geweigerd wordt om aan de pomp te tanken. Regels daarvoor verschillen per land. Wij denken in ieder geval wel in die richting.
Zorg er dan wel voor dat je de juiste koppelingen in huis haalt om deze flessen op jouw systeem aan te sluiten. Deze koppelingen kun je in Nederland al als setje bestellen. Overigens zijn er ook setjes om de fles te kunnen vullen bij het buitenlandse gasvulstation (voor het geval ze die niet zelf hebben).
Viana do Castelo
Terug naar Viana do Castelo. We vinden een plek op de kade, die bestemd is als CP, maar veel andere campers staan op de grote mixparking er naast. Wij vinden dat een drukke en krappe bedoening, Aan de overkant zien we een paar campers staan bij de officiële loosplaats. Weinig plek daar en je waait er uit je hemd. Later zien we campers die daar stonden de mixparking op rijden. We rijden zelf later naar de overkant om te lozen en dat zou in 10 minuten gepiept kunnen zijn, maar we worden (>3,5 t) niet over de ‘Eiffelbrug’ geleid maar over de Ponte Meadela-Darque. Nu duurt de trip ineens 25 minuten. Heen, maar ook weer terug… Uiteindelijk hadden we beter terug kunnen gaan naar de Intermarché. Die is veel dichter bij en… schoner.
Viana zelf is aardig. Een van de hoogtepunten (ook letterlijk) is het Santuário do Sagrado Coração de Jesus oftewel het Santuário de Santa Luzia, dat je vanuit de stad altijd boven op de Santa Luzia berg ziet liggen. Je kunt er komen met de ‘funicular’, een kabeltreintje die je tot bovenop de berg brengt. Maar dus niet op het moment dat wij er zijn: de kabeltrein is in onderhoud. Er worden nieuwe cabines geplaatst en is pas ergens in december weer operationeel. Nou ja, een reden om hier terug te komen, zullen we maar zeggen. Een ander hoogtepunt is de Igreja da Misericórdia. Deze kerk is nu toegankelijk als museum. Geef in ieder geval die paar euro uit. Je zult het niet berouwen.
Nog meer perikelen
Helaas breekt bij de Margret een stuk van haar kies. Dat wordt dus zoeken naar een tandarts die Engels spreekt. Die is redelijk snel gevonden en ze kan ook snel terecht. Inmiddels regent het fors en dat wordt dus een natte bedoening. Nog meer zelfs, want de vulling zit haar orthodontie bitje in de weg. De vulling moet dus nogmaals bijgeslepen worden. Weer een tocht door de regen…. Helaas blijkt een paar uur later de noodvulling al weer gesneuveld. Na overleg met onze eigen tandarts gaan we op korte termijn op zoek naar een Portugese tandarts die de afgebroken kies met composiet kan/wil herstellen.
Gas in de bun, kies uit de mond… Maar dan komt toch de verkasdag. Waar gaan we ditmaal heen?
Volgende etappe: Guimarães
Als je iets aan onze informatie gehad, zouden we het zéér waarderen als je dat wilt vermelden op je site of social media (liefst natuurlijk met een link naar deze pagina:)
Als je je abonneert, krijg je per email bericht van nieuwe posts en je dingt automatisch mee als we winacties kunnen organiseren. Kost je niets en levert misschien nog wat op :). En het mes snijdt aan twee kanten: door je te abonneren hebben wij een sterkere positie om acties te organiseren.