Arromanches – De Mulberryhaven
De volgende dag rijden we door naar Arromanches, alwaar de kunstmatige Mulberryhaven de showstopper is. Dit gebied was ‘Gold Beach‘ één van de vijf landingszones ten tijde van de inval in Normandië. Hier verloren vele jonge mannen het leven om onze vrijheid terug te winnen. Iets wat we met de oorlog in Oekraïne maar weer eens goed in het achterhoofd moeten houden.
Na het veroveren van de stranden moeten troepen, materieel en materiaal aangevoerd worden. Havens zijn dan echter nog niet veroverd en liggen trouwens vol met mijnen. Met caissons, die uit Engeland aangesleept zijn, worden geïmproviseerde havens in elkaar gezet. Deze havens krijgen een codenaam: Mulberry.
Er zijn twee havens gepland: De eerste in Vierville-sur-Mer bij Omaha Beach, (Mulberry A). De tweede bij Arromanches-les-Bains bij Gold Beach (Mulberry B).
Arromanches is meteen al op 6 juni door de Britten veroverd. Da’s geen geringe prestatie, als je de angstaanjagend hoge kliffen ziet, waarop de Duitse verdedigingsmechanismen stonden.
Men zinkt overbodige transportschepen af, die als golfbrekers dienst doen. Honderdvijftien caissons vormen samen een havendam op circa 2 kilometer uit de kust. Drie loskades ontstaan door drijvende brugdelen aan elkaar te koppelen. Nogmaals: alles prefab overgebracht uit Engeland.
Een vliegende storm verwoest vrijwel meteen Mulberry A. Deze blijkt verder onbruikbaar en wordt gekannibaliseerd om de eveneens beschadigde Mulberry B op te lappen. De haven doet uiteindelijk maar een half jaar dienst omdat tegen die tijd inmiddels andere havens veroverd zijn. De caissons liggen er nog steeds als blijvende waarschuwing voor wat de kosten zijn als we de verkeerde politici aan de macht te helpen.
Volgende etappe: Bayeux
Als je iets aan onze informatie gehad, zouden we het zéér waarderen als je dat wilt vermelden op je site of social media (liefst natuurlijk met een link naar deze pagina:)
Als je je abonneert, krijg je per email bericht van nieuwe posts en je dingt automatisch mee als we winacties kunnen organiseren. Kost je niets en levert misschien nog wat op :). En het mes snijdt aan twee kanten: door je te abonneren hebben wij een sterkere positie om acties te organiseren.