.
Door en vooral VOOR camperaars
NO-MAD Logo AchterzijdeCamper NO-MAD
Door en vooral VOOR camperaars
Home » Camper informatie » Andere infobronnen » Landeninfo » Fernpass-weg B 179 wordt tolplichtig

Fernpass-weg B 179 wordt tolplichtig

Tolplicht en tunnel voor Fernpass

Iedereen die naar Zuid-Tirol reist, moet zich voorbereiden op wijzigingen aan de Fernpass-weg (B 179). De Fernpasweg is een centrale verkeersader voor camperaars, die via de Füssen-grenstunnel naar Tirol en verder naar Italië willen reizen. Eén van de redenen is, dat de route tolvrij is, maar dat gaat vanaf 2027 veranderen. De verbinding tussen Beieren en Tirol, die tot 30.000 voertuigen per dag verwerkt, krijgt een tunnel – en tol.

Met krappe bochten, steile hellingen en een hoogteverschil van 200 meter zorgt de route vaak voor vertraging. Campers, caravans en auto’s met aanhangwagens staan ​​hier vaak in de file. Je kunt dan in ieder geval op de bergweg genieten van het uitzicht en het panorama. De Fernpass is toegestaan ​​voor voertuigen tot 7,5 ton.

De route van Beieren naar Tirol wordt sneller gemaakt via een 1,4 kilometer lange tunnel. Deze tunnel krijgt niet de naam Fernpastunnel, maar gaat Scheiteltunnel heten. De tunnel vervangt het huidige 4,8 kilometer lange pas-gedeelte en brengt het hoogteverschil terug tot 70 meter, bedoeld om files en weergerelateerde storingen te verminderen, vooral in de winter. Dit maakt de route dus comfortabeler, vooral voor reizigers in grotere campers.

Tunnelbouw en tol op de Fernpass-route

Parallel aan de tunnelbouw, die in 2027 start en pas in 2029 klaar is, wordt tol geheven voor het gehele Fernpass-traject. Vanaf nu kost elke rit over de Fernpas of door de nieuwe tunnel 14 euro.

Voor frequente reizigers, zoals forensen, komt een jaarkaart van 140 euro beschikbaar. Deze regeling is gebaseerd op het model van de Felbertauerntunnel in Oost-Tirol. Er zijn tolstations gepland in Blindsee en in Nassereith. Een volledige tolvrijstelling voor inwoners zou in strijd zijn met de EU-wetgeving. In plaats daarvan krijgen zij sterk gereduceerde tarieven aangeboden.

Blindsee
Blindseee

De inkomsten uit de tol komen ten goede aan het onderhoud en de uitbreiding van de regionale infrastructuur, inclusief de geplande tweede buis van de Lermoostunnel. De ADAC is kritisch over de nieuwe tarieven, omdat deze vooral pendelaars en de toeristische sector zal belasten. Ook bestaat de zorg dat het verkeer zal verschuiven naar secundaire routes waardoor daar nieuwe knelpunten ontstaan.

Alternatieve routes voor de Fernpass

Als u de Fernpass in de toekomst wilt vermijden, kunt u de volgende routes nemen:

  • Via Mittenwald – Seefeld – Zirler Berg naar de Inntalautobahn (A12): Een mogelijke optie voor gebruikers van de A7, maar afgesloten voor voertuigen die naar het noorden rijden.
  • Vanaf het knooppunt Memmingen via Lindau (A96) en de Oostenrijkse snelweg Rijndal (A14) naar de tolweg Arlberg (S16) (1 traject kost 12,50 euro).
  • Vanaf het knooppunt Ulm via München (A8/A99) naar de Inntal-driehoek (A8/A93) bij Rosenheim, vervolgens via Kiefersfelden naar de Inntal-snelweg (A12).

In totaal wordt betreft het een investering van zo’n 500 miljoen euro in de modernisering van de Fernpass, inclusief tunnelbouw en tolsysteem. Reizigers naar Zuid-Tirol moeten rekening houden met de geplande wijzigingen en zich tijdig informeren over alternatieve verbindingen.

Bron: ProMobil